sallu alan nabi

sallu alan nabi

Hadis Nabi

Rasulullah SAW berpesan, “Bersegeralah kamu melakukan amalan soleh kerana akan datang kepada umatku di suatu masa, satu fitnah yang begitu besar yang datangnya seperti satu kepingan hitam di malam gelap gelita tak nampak”. Sahabat bertanya, “Apakah fitnah besar itu ya Rasullullah?”. “Fitnah itu adalah kamu akan lihat umatku di hari itu, di waktu itu, pada masa itu, pagi hari Islam, petang kafir. Petang Islam, pagi kafir semula”. Sahabat bertanya lagi, “Mengapa begitu ya Rasullullah?”. Rasullullah SAW menjawab, “sebab dia menjual agamanya dengan nilai dunia”.


Ayat Al Qur'an

A054

Sesungguhnya ini ialah pemberian Kami kepada kamu, pemberian yang tidak akan habis-habis; -

(Saad 38:54)

Ayat Al Qur'an


A020

"Dan sesungguhnya aku telah memohon perlindungan kepada Tuhanku dan Tuhan kamu, daripada kamu merejam (atau menyakiti) daku.

(Ad-Dukhaan 44:20)

Thursday, January 31, 2013



Penentuan waktu solat dan arah kiblat




14 Jan 2013
Pendahuluan

Solat yang fardhu dan kebanyakan solat sunat hanya sah didirikan pada tempoh masa tertentu. Ilmu falak / astronomi menyediakan kaedah perhitungan dan penghisaban waktu solat yang boleh diyakini ketepatannya.Dalam konteks penetapan waktu solat (sembahyang) samada solat fardhu mahupun solat sunat tertentu, dasar syarak yang ditetapkan adalah merujuk kepada kedudukan matahari relatif kepada kita.

Hasil daripada pengamatan dan pengkajian berterusan terhadap pergerakan matahari, maka dibuat model matematik bagi pergerakan tersebut dan dari situ kiraan astronomi dapat dilaksanakan.Ketepatan kiraan adalah bergantung kepada beberapa faktor, diantaranya model matematik pergerakan matahari tersebut.

Pada masa kini, telah terbukti bahawa model yang digunakan adalah agak tepat dan memadai untuk amalan solat.Sesungguhnya, hukum fiqh tentang waktu solat itu sendiri pun ada kelonggaran dan fleksibel, sejajar dengan Agama Islam itu sendiri yang sesuai untuk semua manusia, tempat dan zaman.

Sebagai contoh, mengikut hukum fiqh, waktu awal maghrib adalah bila matahari terbenam. Hukum ini adalah tetap sampai akhir zaman. Setiap manusia yang tidak cacat penglihatan, kalau berada di tepi pantai mampu melihat peristiwa matahari terbenam di ufuk barat dan seterusnya boleh mula menunaikan solat Maghrib atau berbuka puasa jika pada bulan Ramadhan.

Seterusnya bagi mereka yang mempunyai ilmu berkaitan dan mampu membuat penghisaban waktu matahari terbenam. Ia merupakan satu kemudahan baginya dimana ia tidak perlu ke tepi pantai untuk melihat fizikal matahari ketika terbenam untuk memulakan solat maghrib atau berbuka puasa. Sebaliknya ia boleh merujuk kepada waktu hasil kiraannya yang diyakini. Begitulah kaedah dengan penetapan waktu-waktu solat yang lain.

Dalam mengerjakan ibadah solat, selain mengetahui dengan yakin tentang waktu, perkara utama juga adalah meyakini arah Qiblat. Salah satu syarat sah solat/sembahyang yang dilakukan dalam keadaan aman adalah menghadap qiblat iaitu Ka'abah di Makkah al Mukarramah.

Firman Allah S.W.T bermaksud: "Dari arah mana saja kamu keluar (datang), maka palingkanlah wajahmu kearah Masjidil haram. Sesungguhnya ketentuan itu benar-benar sesuatu yang hak dari Tuhanmu. Dan Allah sesekali tidak lengah dari apa yang kamu kerjakan."
(Al-Baqarah : ayat 149)
Ayat 150 dalam surah Al-Baqarah menekankan perkara yang sama.
Dalam Hadith pula, yang bermaksud: Dari Abi Hurairah r.a. berkata Nabi S.A.W bersabda: "Bila hendak mengerjakan solat maka sempurnakanlah wuduk, lalu menghadap qiblat, kemudian takbir." (Riwayat Bukhari & Muslim)

Berdasarkan dalil daripada Al-Quran dari Hadith di atas dapat disimpulkan bahawa menghalakan wajah ke arah qiblat adalah syarat sah sembahyang Qiblat itu adalah kedudukan Kaabah.
Bagi masyarakat yang berada di Masjidil Haram, soal menghadap ke arah qiblat tidak menjadi masalah. Namun bagi kita yang berada jauh dari Masjidil Haram adalah kadangkala menimbulkan masalah yang boleh membawa kepada pertentangan pendapat antara kita.

Segolongan berpendapat perlu menghadap ke arah qiblat denga tepat, manakala segolongan lain pula dengan agak-agak sahaja. Namun cuba kita perhatikan maksud hadis Rasulullah S.A.W. berikut: ‘Baitullah (Ka'abah) adalah qiblat bagi orang-orang dalam Masjidil Haram dan Masjidil Haram adalah qiblat orang-orang yang tinggal di Tanah Haram (Makkah) dan Tanah Haram adalah qiblat bagi seluruh penduduk bumi, timur dan baratnya dari umat ku"

Oleh itu, ia adalah jelas bahawa satu ketentuan perlu dibuat supaya arah iblat yang kita hadapkan adalah arah qiblat yang sebenar menghadap ke Baitullah.

Kaedah Menentukan Arah Kiblat

Terdapat banyak kaedah yang dilaksanakan bagi penentuan arah qiblat seperti:
1. Merujuk kepada matahari terbenam
2. Menggunakan kompas
3. Menggunakan peralatan ukur seperti theodolait

Namun begitu, penumupan kepada kaedah ilmu hisab digunakan kerana ia memberi ketepatan yang terbaik dan diamalkan pada hari ini. Penetapan Arah Qiblat dapat dibuat dengan beberapa cara namun cara yang sistematik adalah dengan kaedah kiraan trigonometri sfera (matematik).

No comments:

DAA9386

DAA9386

RUMAH IPOH

RUMAH IPOH

8288

8288