TIDAK MENGGERAKKAN BIBIR/MULUT
Ada orang yang tidak menggerakkan bibir atau mulut ketika solat. Baik solat fardhu ataupun
solat sunat. Mereka baca dalam hati. Perbuatan ini membatalkan solatnya. Para imam dari
keempat-empat mazhab berpendapat bahawa menggerakkan bibir atau mulut dengan bacaan
itu hukumnya wajib.
Ini berdasarkan kepada tunjuk ajar Rasulullah SAW. Dari Abdullah bin Sakhbarah Radhiyal
lahu anhu, “Aku bertanya kepada Khabbab bin Arat, apakah Rasulullah SAW membaca
(Al Qur’an dan surah lain) pada solat zhuhur dan asar? Dia menjawab: “Ya”. Aku
bertanya lagi, “Bagaimana kamu tahu?” Dia menjawab: “Dari gerakan janggutnya.”
(Hadis diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Baihaqi)
Seandainya membaca ayat berulang kali namun hanya di dalam hati sudah dianggap cukup
di dalam solat - dan itu tidak akan pernah terjadi - Rasulullah SAW tidak akan menjawab
pertanyaan orang yang minta diajari solat dengan “Kemudian bacalah olehmu ayat Al-
Qur`an yang kamu anggap mudah” (Hadis riwayat Imam Bukhari, Muslim, Abu Daud),
kerana yang dimaksudkan dengan membaca itu bukan hanya terlintas di dalam hati, akan
tetapi yang dimaksudkan dengan membaca - baik dalam pengertian bahasa maupun syariat -
adalah menggerakkan lidah seperti yang telah maklum adanya.
Di antara dalil yang memperkuat pernyataan ini adalah firman Allah ta`ala: Janganlah
kamu gerakkan lidahmu untuk membaca Al-Qur`an kerana hendak cepat-cepat
(menguasainya) (Surah Al-Qiyamah ayat16)
Seberapa keras bacaan di dalam solat diucapkan?
Al-Nawawi berkata: Adapun selain imam, maka disunahkan baginya untuk tidak
mengeraskan suara ketika membaca lafaz takbir, baik dia menjadi makmum atau ketika solat
sendiri (munfarid). Tidak mengeraskan suara ini jika dia tidak menjumpai rintangan, seperti
suara yang sangat kelam kabut.
45
Batas minima suara yang perlahan adalah boleh didengar oleh dirinya sendiri jika
pendengarannya normal. Ini berlaku secara umum baik ketika membaca ayat-ayat Al-Qur`an,
takbir, membaca tasbih ketika rukuk, tahiyyat, salam dan bacaan-bacaan lain di dalam solat,
baik yang hukumnya wajib mahupun sunnah. Apa yang dia baca tidak dianggap cukup
selama masih belum terdengar oleh dirinya sendiri, dengan syarat pendengarannya normal
dan tidak diganggu dengan hal-hal lainnya seperti dijelaskan di atas.
Jika tidak demikian, maka dia harus mengeraskan suara sampai dia boleh mendengar
suaranya sendiri, setelah itu barulah bacaan yang dia kerjakan dianggap mencukupi.
Demikianlah nas yang dikemukakan oleh Syafi`i dan disepakati oleh pengikutnya.
Sebahagian ulama’ besar lain berkata: Disunnahkan agar tidak mengeraskan suara yang
sudah dapat dia dengarkan sendiri. As-Syafi`i berkata di dalam Al-Umm: Hendaklah
suaranya boleh didengar sendiri dan orang yang berada di sampingnya. Tidak patut dia
mengeraskan suara lebih dari ukuran itu (Rujuk kitab Al-Majmuu` III/295)
Walau bagaimanapun, jangan pula sampai mengganggu jema’ah lain dengan bacaannya itu
sehingga boleh menyebabkan hilangnya kekhusyukan jema’ah lain di sebelahnya.
Para ulama’ mazhab Syafi`i berpendapat bahwa orang yang bisu bukan sejak lahir -
mengalami kecelakaan di masa perkembangannya - wajib menggerakkan mulutnya ketika
membaca lafaz takbir, ayat-ayat Al-Qur`an, bacaan-bacaan lainnya, tahyat dan sebagainya,
kerana dengan melaksanakan demikian, dia dianggap melafazkan dan menggerakkan mulut,
sebab perbuatan yang tidak mampu dikerjakan akan dimaafkan. Akan tetapi selagi masih
mampu dikerjakan maka hendaklah dilakukan (Fatwa al Ramli I/140 dan Hasyiyah
Qulyubiy I/143)
Kebayakan ulama’ lebih memilih untuk mensyaratkan bacaan paling tidak boleh didengar
oleh dirinya sendiri. Sedangkan menurut ulama’ mazhab Maliki cukup menggerakkan mulut
saja ketika membaca ayat-ayat Al-Qur`an, namun lebih baik jika sampai boleh didengar oleh
dirinya sendiri sebagai upaya untuk menghindar dari perselisihan pendapat (Ad Diin al
Khalish II/143). Tetapi jangan pula bacaannya itu sampai didengar dan mengganggu jemaah
No comments:
Post a Comment